Terug

LAATSTE STUKS VIBRAM FIVEFINGERS | TOT 30% KORTING | KLIK HIER

Wat is barefoot running

Wat is barefoot running

Barefoot running is letterlijk hardlopen op blote voeten. En hoewel er ook bij ons ook heel wat mensen zijn die echt blootsvoets lopen, gebruiken barefoot runners meestal toch specifieke barefoot schoenen zoals Vibram Fivefingers. Een correctere term is dan eigenlijk ook natuurlijk hardlopen (natural running) of minimalistisch hardlopen (minimalistic running). Bij deze speciale vorm van hardlopen, worden er heel soepele hardloopschoenen gebruikt. Deze schoenen zorgen voor bescherming van de voetzool, maar zijn niet gemaakt om extra demping te bieden.

Voordelen barefoot running?

Barefoot running vergt een speciale looptechniek. De overgang tussen 'klassiek' hardlopen en barefoot running dient dan ook geleidelijk aan opgebouwd te worden. Enkele specifieke kenmerken van deze barefoot running looptechniek zijn de zachte voorvoet/middenvoetlanding en de hoge stapfrequentie.
 

Barefoot RunningDe gemiddelde hardloper zal met klassieke schoenen een harde hiellanding maken. Deze looptechniek wordt je eigenlijk grotendeels opgedrongen door de opbouw van klassieke sportschoenen, die allen zijn uitgerust met een enorme verhoging in de hak. Door het landen op de hiel, ondergaat je lichaam (en vooral het hielbeen) een enorme schok. Dit is ook de reden waarom er meestal veel demping in deze schoenen (moet!) zitten.

Bij de voor- of middenvoetlanding van barefoot running wordt de impact van de landing veel meer over het volledige lichaam verdeelt. Bij de landing staan zowel enkel, knie als heup quasi volledig boven elkaar. Deze drie gewrichten en de spieren rondom deze gewrichten, dragen dus de impact van de landing. Ook het bovenlichaam bevindt zich boven het zwaartepunt van het lichaam waardoor ook je buik- en rugspieren zullen meehelpen met het verdelen van de impact. Op deze manier vangt dus niet enkel de hiel de landing op, maar quasi je volledige lichaam zal de schok opvangen.

Ook professionele atleten kennen eigenlijk de voordelen van barefoot running. Kijk maar eens naar de finale van de 10km op een Europees of Wereld-kampioenschap. Deze atleten lopen op spikes. Deze spikes zijn eigenlijk niet meer dan schoenen met een heel dunnen zool en pinnen op de voorvoet voor extra grip op de piste. Je leest het correct, eigenlijk zijn spikes gewoon barefoot hardloopschoenen met pinnen op. En kijk dan eens aandachtig naar de looptechniek van deze atleten. Niemand van deze wereldtoppers gebruikt de hiellanding, allemaal landen ze op de voor- of middenvoet.
 

Nadelen barefoot running

Uiteraard heeft barefoot running ook nadelen. Een eerste nadeel is dat je een nieuwe looptechniek moet aanleren. Jarenlang heb je eigenlijk 'verkeerd' gelopen en dat moet je nu terug afleren. Een tweede nadeel is dat deze overgang erg geleidelijk aan moet gebeuren. Je zal immers spieren trainen die je lang verwaarloost hebt!

Wil je de overgang forceren, dan ligt het gevaar van blessures op de loer. Jouw kuitspieren en achillespezen worden immers meer aangesproken tijdens het barefoot running en zullen in het begin dus extra getraind moeten worden.

Mensen die de tijd nemen om de correcte looptechniek aan te leren, ervaren meestal dat ze met de barefoot running looptechniek minder blessures oplopen. Een ideale barefoot loopschoen om deze overgang naar barefoot running te maken is de Vibram Fivefingers V-Run.

 

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
IEDEREEN LOOPT 9.2 / 10 - 288 Reviews @ Kiyoh
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »